מספר דברים לפני שנתחיל

בחרתי לכתוב מדריך זה לאחר שלא מצאתי מדריך עברי על המשחק ברשת.

המקור הגדול ביותר והמקיף ביותר שקיים ברשת על המשחק היא הויקיפדיה של מיינקראפט. עדכונים על גרסאות חדשות העומדות לצאת ניתן למצוא בעמוד הרישמי של המשחק

  •  כתבה חדשה ומעמיקה על כפילי מיינקראפט זמינה לקריאה כאן

הקדמה

מיינקראפט (minecraft) (יש הכותבים בעברית מינקראפט או מיניקראפט – למרות שזו טעות) הוא קודם כל משחק "ארגז חול" –  sandbox. ז'אנר משחקים זה מאופיין בכך שאין מטרה/עלילה מוגדרת למשחק. השחקן קובע את המטרה שלו. "ארגז החול" מאפשר לכם לשחרר את הדמיון מכל מגבלה בסביבה בטוחה ונוחה. ז'אנר משחקי נוסף המתחבא במיינקראפט הוא "הישרדות" (ניתן לכבות אפשרות זו ולשחק רק במצב "ארגז החול" ללא האויבים ופגיעה בבריאות). מצב זה מועיל בעיקר אם אתם רוצים לשחרר את היצירתיות שלכם ולא לדאוג לגבי השגת משאבים השרדות וכ"ו.

  • על ההיסטוריה העומדת מאחורי הסגנון היחודי של מיינקראפט וההיסטוריה של משחקי ההישרדות  ניתן לקרוא בסקירה שלי על משחקי הישרדות –  כאן .

הבסיס

הצעדים הראשונים שלכם במשחק יהיו בסיסיים למדי. עקומת הלמידה של מיינקראפט תלולה משום שהמשחק לא מציג מטרות או הסברים. המורכבות והדברים שאתם תוכלו לעשות בו ילכו ויבנו  באמצעותכם (קצת בדומה לSIMS). כל דבר חדש שתגלו ותבנו רק יעשיר את עולם המשחק ואת החוויה.

עולם המשחק מתקיים כמפה אשר הולכת ונוצרת ככל שאתם חוקרים עמוק יותר לשטחה. כל פעם שתחקרו חלק חדש יבנה "גוש" – chunk חדש למשחק. כאשר אתם בוחרים ליצור מפה חדשה אם תשימו לב יש באפשרותכם להכניס ערך מסויים (seed) אשר יתן את החוקיות להיווצרות הגושים האלה. אם תבחרו להשאיר את הערך ריק המשחק ישאב אותו מהשעון הפנימי של המחשב. אולם אם תבחרו לתת ערך משלכם תוכלו להשפיע באופן מסויים על המפות שהמשחק ייצור לכם. מיינקראפיסטים מדופלמים נוהגים להשתעשע עם ערכים שונים אשר נותנים תוצאות מעניינות תוכלו לקרוא מעט על כך פה או לחפש בגוגול אחר ערכים מעניינים שאנשים גילו. אלגוריתם המפה של מיינקראפט מייצר לא רק את החלקים שאתם רואים על פני השטח אלה גם את המערות והמכרות מתחת לפני השטח כמו גם את פיזור המינראלים וסביבות הגידול.

הפעילות הבסיסית בעולם שומם וחדש שייצרתם תהיה כרייה ואיסוף משאבים לצורך בנייה של אביזרים שונים אשר באמצעותם תשרדו את המפלצות השונות / תבנו דברים מפוארים.

עץ לדוגמא הוא המשאב הראשוני ביותר. הוא זה שיאפשר לכם בניית מקלט בסיסי מהמפלצות. עץ גם מאפשר את הזינוק קדימה ואת פיתוחם של כלים מתקדמים יותר לכרייה. כרייה של יסודות נדירים אשר גם קשים יותר לכרייה באמצעות הכלים הפשוטים תאפשר לכם להתקדם הלאה ולגלות דברים חדשים.

חשיבות מיוחדת מצוייה בהבנה של סוגי הבלוקים והיסודות הקיימים במשחק. מצאתי את התמונה המסדירה את הימצאות היסודות עד לגירסה BETA 1.2.2.  אבל תמונות אלה נפוצות למדי ולכן חיפוש פשוט במנוע חיפוש ימצא את המעודכנים יותר.  כמו כן התמונה הבאה מציגה את מיקום המינרלים ביחס לשכבות (גובה):

לפיז לזולי המחצב אשר יוצר את הפיגמנט הכחול במשחק , מופיע באותה השיכבה כמו היהלומים.

המכשול העיקרי שעומד בדרכם של שחקנים חדשים הוא היעדר קיומם של מתכוני יצירה בתוך עולם המשחק. הרשת מלאה בשלל מתכונים אלה. חלקם מתכונים שאנשים מציעים ליוצרי המשחק (ולא קיימים בפועל) לכן עדיף לפנות למקור אמין בכל הנוגע למתכוני היצירה. הדף הזה מרכז את כל המתכונים הקיימים והוא מתעדכן מיידית לאחר כל עדכון של המשחק. במידת הצורך ניתן לפנות גם לאתר הזה.

חשוב לזכור שהמשחק נמצא בשלבי פיתוח. עם כל עדכון בד"כ נוספים מתכוני יצירה חדשים, יסודות/משאבים חדשים ולעיתים אפילו שינויים מרחיקי לכת כמו הוספה של מיני עצים , אקלים , ביומות (סביבות גידול) , מפלצות או חיות חדשים. בנוסף לשינויים אלה ישנם גם שינויים פנימיים אשר הופכים את המשחק למהיר ויציב יותר. חיוני להתעדכן בנוגע ליציאת גרסאות חדשות בעמוד זה בכדי לעדכן את המשחק ולא להשאר מאחור. הבנה של השינויים נדרשת בשביל לנצל את הפוטנציאל הגלום במשחק עד הסוף.

בדרך להפוך למומחים

לאחר שבניתם אחוזות ואספתם משאבים מה בעצם נותר עוד לעשות ? למרות שתמיד ניתן להמשיך לבנות דברים מרשימים יותר ויותר (תראו מה אנשים אחרים בנו) לפניכם עומדת משימה מעניינת וקשה, הניסויים.

כפי ששמתם לב מספר מהיסודות שאספתם משמשים לדברים מאוד מעניינים למשל האבק האדום (RED DUST) שהוא למעשה מינראל הפולט זרם חשמלי ומשמש לבניית מעגלים אלקטרונים. אלמנט זה בשילוב עם אלמנטים נוספים (מתגים ומפסקים) מאפשר לבנות דברים מאוד מרשימים.  בכדי לעזור לאנשים להתמודד עם המורכבות שבעניין הוכן העמוד הבא .

עדכון נוסף הכניס למשחק את הבוכנות אשר מאפשרות לחבר את האלקטרוניקה עם המכניקה ובכך ליצור מערכות אוטמטיות שיאפשרו לכם לשלוט באופן פיזי בזרימה של מים , בניית מלכודות שונות ושליטה בדלתות ופנסי תאורה.

רכבות ופסי רכבת – אלמנט מרשים נוסף היא עגלת הכרייה ופסי הרכבת עלייה היא נעה. ניתן להשתמש בעגלה עם תנור פחם בכדי ליצור הנעה אחורית אולם זו צורת הנעה מקרטעת ולא אפקטיבית כל כך, את עיקר ההנעה ניתן ליצור באמצעות כוח המשיכה (רכבת הרים) ומנגנונים שונים להאצת הקרוניות. בנוסף החל מהעדכון של 1.5 הוספו מסילות כוח אשר מאיצות את העגלה ומאפשרות את הקמתה של מערכת תחבורה אוטומטית באמצעותה תוכלו לנוע במהירות ממקום למקום על מפת העולם הענקית.

החקלאות - ניתן לגדל במשחק קני סוכר , קקטוסים וחיטה. למי שמתעייף לקצור ידנית ניתן לתכנן חוות אוטומטיות. אשר מפשטות את קבלת המשאבים (והאתגר שבבניית חווה אוטומטית מספק שעות של הנאה ~ תסכול ).

רהיטים והכנסת אלמנטים עיצוביים - בנוסף לבנייה עצמה אתם יכולים לייצור דברים מרשימים גם בתוך הבית . למשל הטרנד אחרון הוא בניית רהיטים והכנסת דקורציה לתוך הבית הנה מדריך לא רע. רק אציין כי באחד העדכונים נוספה האפשרות לבנות מיטה אמיתית. אם אתם לוחצים עלייה בלילה אתם הולכים לישון ומתעוררים למחרת בבוקר. אלמנט זה למשל שימושי מאוד לדלג על הלילה החשוך הישר לאור היום. בנוסף המיטה משנה את נקודת ההתחלה (באם תמותו חס ושלום) שלכם לנקודה בה הלכתם לישון (Spawn point)

דינמיט ואבק שריפה – ייצור הדינמיט מאפשר לכם לכרות מהר יותר וכך למעשה מגדיל תפוקת המכרה בהרבה מה שמאפשר להתקדם במשימות מהר יותר. בנוסף ניתן לתכנן מלכודות קטלניות שונות לשחקנים אחרים באם אתם משחקים במשחק מרובה המשתתפים.

העולם האחר :

כחלק מעדכון ליל כל הקדושים היוצר הכניס למשחק עולם אלטרנטיבי המתקיים במקביל לעולם הראשי. לעולם זה ניתן להגיע באמצעות בנייה של שער בין-מימדי מתאים (פורטל) מאבני אובסידיון. הנה מדריך להשגת אבנים אלה ובניית השערים. העולם נראה כמו גירסה מפוקסלת ומרובעת :) של גהנום. יש בו יסודות נוספים ומיוחדים אשר ניתן לנצל אותם גם בעולם הראשי (למשל סלע הגהנום אשר אם מוצת  בוער לתמיד). בנוסף ניתן להשתמש בפורטלים האלה בצורה עקיפה כמערכת תחבורה מהירה בעולם האמיתי (כמו סטארגייט). השיטות לכך מורכבות למדי (ומנצלות באגים שונים אשר מתוקנים בגרסאות ההמשך) מי שרוצה לנסות מוזמן לפנות לכאן ולבדוק האם זה עדיין רלוונטי לגירסה שלו.

למתקדמים

היחודיות של המשחק היא בסגנון הפתוח והחופשי בכך הוא מאפשר לכל אחד ליצור תוכן ולשנות את המשחק בצורות שונות. יוצרי המשחק תומכים ואף מעודדים התנהגות זו משום שזה מה שהופך את המשחק לפופולארי. למרות זאת ישנה בעייה משפטית קטנה הקשורה לזכויות יוצרים והאם למשל מישהו שעושה סקינים יכול להרוויח מזה כסף על חשבון היוצרים של מיינקראפט. התשובה כמובן – לא. כל עוד היוצר לא מרוויח כסף מדובר בפעילות מבורכת כאשר היוצר מחליט להרוויח כסף מכך מדובר בפעילות לא חוקית (ולא מוסרית).

יוצרי המשחק מכבדים את השחקנים ולכן אינם חוסמים את הקוד – הקוד של מיינקראפט נהפך לזמין כאשר היוצרים מחתימים את הגוף שלישי המעוניין לייצר מודים על הסכמה חוקית לכך (והאיסור להרוויח כסף).

סקינים ומודים משנים ומשפרים את חווית המשחק המדריך אשר מופיע למטה יסביר לכם כיצד לבצע את ההתאמות השונות האלה וייתן מספר טיפים מועילים בדבר הישום.

סקינים וטקסטורות :

עולם המשחק אמנם צבעוני מאוד אבל לעיתים תחשקו דווקא בריאליזם רב יותר. בשביל להשיג זאת תדרשו להוריד חבילות טקסטורה של שחקנים אחרים אשר ישדרגו את מראה המשחק. חבילות אלה מומלץ להוריד מעמוד הזה משום שבו מתעדכנת התאימות של הטקסטורות השונות לגרסאות המשחק השונות. אחת הבעיות המרכזיות בנוגע לטקסטורות היא שלרוב בכל עדכון של המשחק הטקסטורות יעבדו באופן חלקי – כאשר השינויים אינם מרחיקי לכת בקוד. כל הוספה של אלמנט חדש ע"י היוצרים בעדכון (למשל מחצב חדש) הטקסטורה הישנה לא תוכל להציג אותו משום שהגרפיקה לכך לא קיימת.

יוצרי המשחק הוסיפו למשחק מערכת שיודעת לקרוא טקסטורות אבל מערכת זו עובדת בצורה חלקית לעיתים עבור טקסטורות ישנות / לא מותאמות לגרסאות החדשות. לפעמים אנשים יוצרים אותם ברזולוציה גבוהה מהרזולוציה הקיימת במשחק, בשביל לשחק ברזולוציות אלה תידרש הטמעה מיוחדת באמצעות תוכנה חיצונית ולא רק הפעלת הטקסטורה במשחק – מעדכן אוטומטי PATCHER יוצרי הטקסטורות לרוב מציינים את סוג המעדכן הזה ולפעמים מצרפים קישור אליו.  סרבול זה גורם לכך שכל חבילת טקסטורות עובדת עם סוג אחר של "מעדכן".

שדרוג נוסף אשר עובד בצורה הם הסקינים (עורות) לדמות שלכם במשחק (החלפת מראה הדמות) , סקינים אלה ניתן להשיג מכאן. כמו כן קיימות תוכנות המאפשרות לכם ליצור סקינים משלכם אחד הטובים שבהם ניתן למצוא כאן.

מודים – שינויים בקוד :

מיינקראפט מאפשר לכם לשנות לא רק את המראה שלו אלה גם את דרך המשחק למשל הכנסת חיילים קטנים אשר תוכלו לראות כיצד הם נלחמים אחד בשני , דשא אמיתי יותר למראה שינויים בתאורה ואפילו אלמנטים חדשים ומלהיבים לסגנון המשחק.תוכלו לקרוא על המודים הפופולארים ביותר באתר הזה.

אחד המודיפיקציות המרשימות והאהובות ביותר במשחק היא : Mo creatures מוד זה הוסיף עשרות חיות ומפלצות שונות לעולם המשחק. המגוון העשיר שינה את המשחק באופן משמעותי. למרות זאת למוד היו בעיות תאימות בכל פעם שהמשחק המקורי התעדכן. דוגמא זו מייצגת את אחת הבעיות הקשות והבעיתיות ביותר לגבי מודים העדר התמיכה והאובדן הצפוי כאשר המשחק יתעדכן , אין דבר יותר מעצבן מלהתקין מוד אהוב ולגלות שהוא מספיק לעבוד כאשר המשחק יתעדכן. המלצה חמה שלי חכו שהמשחק יצא משלב הבטא או שתותקן בו מערכת פנימית למודים לפני שתתקינו בו את אחד המודים.

עורכים ותוכנות צד שלישי :

בנוסף לשינויים בתוכנה עצמה  יש תוכנות צד שלישי חשובות מאוד למשל מחוללי מפות ליצירת מפות של עולם המשחק. למרות האפשרות לעשיית מפות במשחק עורכי מפות מאפשרים לכם לראות את כל עולם המשחק באופן מיידי כמו גם למצוא מרבצי משאבים קיימים במהירות. התוכנות המומלצות בקטגוריה זו הם : Cartograph G או – MCMAP .

כללי אצבע חשובים – איך למנוע מוות מיותר :

1) כאשר חופרים בתוך חלל מוגבל/ מכרה עדיף לעשות זאת משבצת אחד מלפנים. לעיתים קרובות  חופרים מעל לחלל ריק או מערהנוספת. אם תחפרו מתחת לדמות שלכם יש סיכוי כי תפלו הישר לתוך המערה (ואם מדובר במגמה חמה שזורמת לה מתחת אכלתם אותה)

2) כאשר חופרים / חוצבים מעל הדמות יש סיכוי כי מעל הסלע יש חול / חצץ אשר עשוי לקבור אתכם. לכן גם חפירה עלית עדיף לבצע משבצת אחת מלפנים.חשוב לזכור כי לעיתים מים נמצאים מעל ראשכם אמנם לא תמותו מכך אבל מים מכבים לפידים ועל כן אתם עשויים לאבד את דרכם מחוץ למכרה – קחו את זה בחשבון כאשר אתם מתכננים את מיקום הלפידים במכרה.

3) מערות שורצות אויבים בגלל תנאי התאורה הלקויים (חושך תמידי) תמיד תערכו בהתאם כאשר אתם יוצאים למסע כרייה שכזה (קחו מספיק מזון כלי נשק ושריון).

4) מכרות עשויים להימשך קילומטרים רבים מתחת לפני השטח הערכו בהתאם , פחם ניתן לחצוב בשפע במערות ולכן אין לדאוג להספקה שלו לעומתו עץ הוא משאב חיוני ביותר (משמש לבניית כלים ולפידים) ולכן אין להכנס למכרה בלי הספקה מתאימה שלו. עדיף לקחת גם דרגש יצירה עמכם בכדי שניתן יהיה לייצר כלים חדשים לאחר שהישנים ישברו.

5) המכרות העמוקים עשויים להוות מכשול אמיתי בכל הנוגע ליציאה החוצה מהמכרה,  העזרו בסימנים מזהים ואם אין כאלה תייצרו אותם (תחצבו צורות שונות או תשימו שלטים). במקרה והלכתם לאיבוד תחצבו גרם מדרגות הישר לפני השטח. לאחר שהגעתם לפני השטח סמנו את פתח המכרה באמצעות בניית עמוד גבוה ומואר בכדי שתוכלו לאתר אותו ממרחקים ולחזור למקום אליו הגעתם (במקום לזחול שוב דרך המכרה הישן והדל במחצבים).

6) אש היא ידיד אבל גם אויב. כאשר אתם ממקמים בלוק מקור של לבה או מציתים משהו תמיד תוודאו שאש לא תוכל להתפשט הלאה,  אחרת כל פועלכם ישרף (כאשר מדובר בבית מעץ זה ממש מבעס)

לסיום תזכרו להתנתק מדי פעם מהמשחק ולשוב לחיים האמיתיים.

About these ads

»

  1. […] מיינקראפט שאב את השראתו משלושה משחקים שונים: […]

  2. מאת fienfr:

    תגיד… איך אני יוצר אש?
    לפי מה שהבנתי צריך אש כדי ליצור את המגן הכי טוב…

    • מאת החתול של שרדינגר:

      לא ניתן ליצור אש , אפשר רק להצית אש . את זה ניתן לעשות בקלות באמצעות מצית (אבן צור 1 + ברזל 1)

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s